Dolly Parton-Drottningen av country-OCH glitter!!!

Det var ett tag sedan nu...
"Gudinnan" besökte vårt avlånga land för första gången på många år....Biljetterna gick åt som smör, man fick sätta in extrakonsert i Göteborg...
DOLLY PARTON-countryns drottning gästade kära svea....
"Gudinnan" som Stockholm City kallade henne!!!
Och nog stämmer det alltid!!!
Ingen kan som Dolly stå där i glitterklänning och sjunga om barndomens fattigdom hemma i Smokey Mountains...
Vilken röst, vilken självinsikt,vilket spel för gallerierna!!!
Dolly är underbar!!!
När hon intog scenen i Globen den där vårdagen....Hela Globen kokade!!! Gammals som ung hade samlats för att hylla Drottningen givit  oss 9 to 5, Islands in the stream, Here you come again, I will always love you-mina personliga favoriter såsom Apple Jack, Two doors down, "These old bones"...listan kan göras lång...
Vilken karisma, vilken självdistans...Hela showen andas Las Vegas goes Smokey Mountains...'
Och så Dollys självklara glitter!
Först i en aningens orolig klänning i all världens färger-men massor av paljetter..Sedan en gudomlig kycklinggul byxdress(!) kantad av glittriga rhinestones....Ni kan bara ana...Endast Dolly kan bära upp något sådant!!!
Så hitparad på hitparad...Salig publik som står upp och sjunger med! Damen är ju ändå 61 år men hinner med ack så mycket!!
Pratar litet om sitt liv, nämner såklart Dollywood där Dolly driver ett speciellt projekt som hjälper barn med lässvårigheter(!), sjunger vidare och så är crescendot över.
Sista låten prisar Jesus och det känns som väckelsemöte i hela Globen . En helspacklad långnaglad  honkey -tonksångerska förvandlas plötsligt till Tammy Fay Baker( välspacklad tv-predikant med MASSOR av ögonskugga och oftast 2 peruker) och det verkar som om alla i Globen tror på budskapet-FANTASTISKT!!!
Dolly klarar av ALLT  med hedern i behåll-en OUT-STANDING entertainer som jag knappt ännu insett att jag faktiskt sett LIVE....
Minns barndomen, hur jag köpte första skivan vid 12 års ålder. Var nog ganska ensam då om att gilla den till tänderna sminkade countrysångerskan...Men min kärlek håller i sig och nog har Dolly levererat genom åren!!!Närmare 30 skivor har det blivit för min del. Minns också hennes alldeles egna show som gick i svensk tv på 80-talet...Visst, den floppade i USA  men nog var det härligt att se en timme med sin favoritsångerska  varje vecka...

Så nu höjer jag mitt glas och skålar en alldeles fantastisk entertainer; minns filmer som Blommor av stål och 9 to 5 också....
Här är till Dolly-Long live the Queen!!!
eja

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vad hette första skivan du köpte? Vilket år var det? Jag älskar också Dolly Parton och countrymusik.

2008-06-19 @ 22:13:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0