Världsdrottningar!!!

Var inne på YouTube igår och sökte på min stora favorit KIKKI.Avnjöt några inslag med henne och beslöt mig för att söka på några andra favoriter. Började med Israeliska gruppen Duo Datz som kom trea i schlager-EM 1991 med låten Kan. Sökte så vidare och hamnade på underbara Ofra Haza. Hon var verkligen mellanösterns pärla. Född av yemitiska judar spred hon både judisk och arabisk musik över Israel och omvärlden. Minns när hon representerade Israel i Schlager-EM och kom tvåa med underbara Chai!!! Sedan övergick hon till mer traditionell musik med judiska och arabiska förtecken. Även engelska örhängen gav hon sig på.
Men säg den lycka som varar för evigt.
Ofra insjuknade i mystisk sjukdom och avled för ett antal  år sedan.
Jag blev så berörd av hennes öde att jag köpte Cdn Ib nun alu som jag plockar fram med jämna mellanrum.
Hon var sannerligen en Världsdrottning; allas vår Ofra!!!
Gå själv in på YouTube  och sök på henne.
Sången där hon besjunger Jerusalem är ack så vacker!!! Synd bara att hon gick ett så tragiskt öde till mötes!! Minns bilderna i expressen av ett förkrossat israeliskt folk som sörjde landets största idol med bilder av stjärnan och tårar som rann nedför kinderna...

En annan Världsdrottning är latinamerikanska Vikki Carr. Sökte också henne på YouTube och fick fram flera intressanta inslag. Närmast kan man beskriva henne som Mexicos Lill-Babs eller KIKKI ,som ligger mig varmare om hjärtat! Köpte flera cdn av henne när jag besökte USA på 90-talet. Kära, rediga schlager såsom Atrapen a ladron, Cosas des amor mm.mm.
Vikki Carr förtjänar också epitetet Världsdrottningar!!
Numera bor hon i USA och har medverkat i bl.a Baywatch(om nu det är någon bedrift....)

En tredje Världsdrottning man måste nämna i samma sällskap är Dalida, den egyptisk-franska sångerskan som tog centraleuropa med storm på 60-70 talet!
Köpte en Cd med henne när jag var i Frankrike för ca 10 år sedan och visste då inte att hon var död. Överallt i Frankrike spelade man hennes låtar, hon var hur stor som helst. Skivan innehåller klassiker som Zorba, La vie en  rose mm.mm-allt i uppoppade former. Mycket bra och innehåller också Dalidas livshistoria i skivomslaget.

Se där, tre kvinnor som jag utnämner till Världsdrottningar!!!
Fler tillkommer, var så säkra!!!
Gå nu in och googla på dessa fantasiska damer och sök upp dem på YouTube-de kommer säkert att berika era liv!!!
eja

Kommentarer
Postat av: Bibbi

Jag håller med dej att Vikki Carr är bra (men kalla henne inte för mexicos Lill-babs, Vikki kan verkligen sjunga) Hon har mottagit 3 st. grammisar inte illa!!
Jag har en del vinyl skivor (som jag fortfarande spelar) plus cd skivor !!

2007-09-11 @ 14:58:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0