Chock i såpaland; As the world turns läggs ned!

Den var en av mina första såpor. Jag såg den på 80talet när kabel-tv var nytt och en kanal som hette Sky channel sände över hela Europa.
Den innehöll flera såpor om dagarna och jag fastnade fort för intrigerna i fiktiva staden Oakdale ute på amerikanska landsbygden.
Det var klassiska såpaingredienser; förbjudna romanser, häftiga intriger, cliff-hangers så gott som varje dag...
Jag var helt såld på denna supersåpa. Installerade familjevideon hos min syster som hade kabettv och bandade dag ut och dag in.
Det var Barbara, underbara Lucinda Walsh som spelas av den oefterhärmeliga Elizabeth Hubbard-Drottningen av ad-libs dvs. att hitta på egna repliker under filmning, Holden och Lily-Dusty som kom emellan superparet!
Margo och Tom, Duncan och Shannon, Lisa  som var med i serien ända sedan början på 50-talet....!

För så är det. As the world turns är världens äldsta tv-serie med 54 år på nacken!
Dessutom är Nancy Hughes fortfarande med i dramat-med samma skådespelerska som öppnade hela serien för 54 år sedan-91åriga Helena Wagner!Bara det är en underbar bedrift som utmärker As the world turns. Medan andra såpor satsade på våld och spektakulära intriger, sysslade ATWT mer med karaktärsdrivna berättelser, men visst kunde även de göra spektakulära scener. Som när svenske James Stenbeck ramlade ur helikoptern, eller när hela kyrkan sprängdes under Thanksgivings ett år.
ATWT har flera svenskanknytningar; framför allt med boven James Stenbeck som är av svensk aristokrati minsann!
Vidare har vi prinsessan Vienna, också hon av svensk börd som öppnat pepparkaksfabrik och allt!

Men nu är det slut...
CBS och Procter & Gamble sviker sina tittare när de lägger ned denna supersåpa i september nästa år.
Människor har följt serien i generationer-ibland kallades den för mormorssåpan-men det skall inte föraktas.
Som det nu är tävlar tv-bolagen om unga tittare och glömmer bort att en stor del av dagtv-publiken består av pensionärer.
Tsss....Jag tror och hoppas(!) att CBS biter sig själva i svansen med detta beslut.
Samtidigt som jag hoppas att något annat bolag tar över As the world turns.
För än har världen inte slutat snurra! Vi är många som vill veta hur det går för Barbara, Paul, Luke, Noah och all de andra i vår älskade fantasivärld som är As the world turns!

eja


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0