Wow!!! Vilken schlager-Drottning! Israels Yardena Arazi!!!!



Jag tror jag fått en ny passion! Satt och letade på måfå bland schlager-låtar på youtube härom kvällen och kom då över denna underbara artist!
Yardena Arazi är Israels mest populära sångerska jämte Ofra Haza som ju också gjorde schlagern minnesvärd.
Yardena slog igenom redan 1976 när hon kom 6a i Eurovision Song Contest i Holland i gruppen Choklad, mynta och tuggummi(!). När så Israel vann och skulle hålla finalen på hemmamark 1979 föll det sig naturligt att Yardena skulle leda hela galan. Under 80-talet ställde hon upp i israeliska melodifestivalen och kom 2 och 3 om vartannat.
1988 bestämde man sig för att Yardena skulle sjunga alla låtar och vi såg henne tävla i stora finalen med Ben Adam, samma år som Celine Dion vann för Schweiz minsann. Yardena slutade sjua men det var henne och Celine jag kommer ihåg från det året.
Yardena har en sådan scennärvaro och så är hon ju ooootroooligt vacker som ni ser på bilderna ovan-hämtade från hennes officiella  hemsida: http://www.yardena-arazi.com/- väl värt ett besök minsann!
Hon känns nästan som en kopia av supersnygga såpaskådisen Lauren Koslow som spelade Margo i vårt vardagsnöje Glamour och nu gör Kate i Våra bästa år, håller du inte med?
15 skivor har det blivit genom åren, den senaste tiden har Yardena jobbat som morgonvärd för tv2:s stora morgonshow i Israel. Hon är mor till en dotter och lever i ett lyckligt äktenskap.

Vill du ta del av en av hennes största hits och schlagerbidrag? Kolla här:
http://www.youtube.com/watch?v=GcUUwMlqgDc

Sök mer på youtube under hennes namn Yardena Arazi, du kommer inte bli besiken!
Od Nagia, Ben Adam etc-detta är en härlig musikskatt med en helt underbar artist!

Jag tror nästan jag fått en ny Drottning! på schlager-himmelen!!

eja

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0