Lär känna Johanna Thuringer inför Miss Universe Sweden 2011!

Drottningar! har ställt litet frågor till Johanna Thuringer inför finalen av Miss Universe Sweden som avgörs 11 juni.
Hur känns det för en etablerad skönhetsmiss att ställa upp  i landets största skönhetstävling? Svaret på den frågan och mycket annat följer här:

> Du har ju erfarenhet av skönhetstävlingar efter medverkan i Model of the world. Vad för fördelar har du av detta inför ev. seger i Miss Universe Sweden etc?
> En av fördelarna i och med mitt deltagande i en tidigare tävling är bland annat att jag har utvecklat min scenvana samt min rutin när det gäller att representera inför såväl press, domare som publik. Jag har också lärt mig hur viktigt det är att vara öppen för alla dom kulturella skillnader som man möter under en sån här tävling.  

 

> Miss Universe/ Earth/ International etc är ju ett representationsuppdrag, det gäller att kunna föra sig och prata inför stora grupper. Hur är dina egenskaper i engelska språket? Andra språk? Miss Universe avgörs ju i Brazilien, har du övat in litet portugisiska?
> Att uttrycka mig på engelska känns naturligt för mig vilket jag b l. a fick praktisera i många olika sammanhang under Miss Modelturnen i Kina. Sedan kan jag lite spanska men den är långt ifrån flytande. Jag har ännu inte övat in någon portugisiska men det måste jag självklart göra, dock vet jag hur man säger tack, Obrigado! 
> Miss Universe Sweden är ju representant för Sverige. Vad göra för att öka uppmärksamheten kring detta här hemma?
> Vara en positiv förebild och visa att dem här tävlingarna inte bara handlar om yttre skönhet utan också personlighet, karaktär men också hälsa och välbefinnande. Att må bra är en del av att vara vacker!  
> Är detta en dröm att få representera Sverige i en stor internationell skönhetstävling?
Att representera Sverige i ett internationellt sammanhang skulle givetvis vara en fantastisk spännande och rolig utmaning. Den drömmen har nog funnits hos mig i många år. Med den drömmen följer också ett ansvar. Som representant för Sverige och en hel generation unga kvinnor vill jag vara ett föredöme, inte bara när det gäller skönhet utan också attityd och engagemang i olika frågor.  
> vad vill du karriärsmässigt?
Min förhoppning är att kunna göra en modellkarriär och kanske genom ett visst kändiskap få möjlighet att jobba aktivt med olika välgörenhetsfrågor. Jag kan tänka mig att driva egna projekt där modellbranschen är min plattform men med en ny inriktning mot sundare ideal för unga tjejer till exempel. Det är något jag är mycket intresserad av, jag kallar det Beauty with a purpose! Jag vill starta och driva något eget som jag byggt upp. 

 
      

> Vad har du för utbildning?
Jag tar studenten nu till sommaren efter tre år på affärsgymnasiet. Jag har gått ett program som heter Business Program som är ungefär som Sam-ekonomi men med inriktning mot näringslivet, entreprenörskap samt marknadsföring och reklam. 
> Framtidsplaner?
Nu till sommaren så blir det att jobba här hemma i Örebro och sedan skall jag åka på studentresa till Grekland med mina vänner. Till hösten så får vi se vad det blir av då jag har fått erbjudande ifrån både Kina och Milano om modellkontrakt. Det lutar mest åt att jag kommer åka till Milano och börja jobba som modell där! När jag tänker på framtiden så ser jag jobb och utbildning utomlands. När det gäller själva utbildningen så vill jag först och främst läsa till fler språk
. Sedan vill jag fortsätta att läsa vidare om hur man skall driva ett företag osv. med en management inriktning.  Men som sagt, först och främst blir det att ge järnet i modellbranschen och utifrån hur det går kommer jag bestämma mig för vart och jag ska utbilda mig.
> Har du mött på reaktioner ännu sedan du utsågs till Miss Örebro?
Ja en del reaktioner har man väl stött på. Men dem är bara positiva så det är jätteroligt!
> Vad tycker vänner/familjen?
> De är väldigt glada för min skull och jag har en underbar familj som stöttar mig och vänner likaså!
> Har du någon speciell talang för t.ex Miss International där ju det premieras?
Jag har inte några speciella talanger måste jag säga. Dock så har jag hållit på med en hel del dans sedan jag var liten så om jag måste ha en talang så är det nog dans jag får klämma till med! Men jag är ju ingen proffsdansare direkt utan det har varit mer som en hobby för mig. Jag älskar dans enormt mycket och det är något som ligger mycket nära hjärtat.  
> Vad göra för att öka uppmärksamheten kring skönhetstävlingar i Sverige?
Som jag pratat om tidigare så tycker jag att man skall för att uppmärksamma skönhetstävlingar här i Sverige välja att gå en väg som är riktad mot hälsa och välbefinnande. Det skall vara naturliga tjejer och inte bensmala modeller. Man skall visa att man är helt anti modellbranschens mörka sidor som är ätstörningar, anorexia, droger osv. Det är dags att komma ifrån dem här ytliga och mörka sidorna och visa att det handlar om inre skönhet då modellerna skall vara naturliga och må bra. Skönhet kommer inifrån, det är jag helt övertygad om! 

 

> Vad har du för erfarenhet av dina medtävlare efter deltagandet i Model of the world? Är latinamerikanskorna lika taggade som sitt rykte?
Det intryck jag hann få av latinamerikanskorna i Model of the World var att de var väldigt trevliga, öppensinnade och framförallt vackra! Ryktet om att de är taggade är något jag tror jag har missat;)
> Hur är stämningen mellan deltagarna?
Stämningen mellan deltagarna i Kina var mycket bra utifrån vad jag upplevde. Alla tjejerna hjälpte varandra med smink, hår osv. och jag upplevde absolut inge hat ifrån någon! 

Tack Johanna för din medverkan och fina svar!
Drottningar! håller tummarna och önskar Lycka till!

eja 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0